Pancakes op
een piepschuimen bordje. We ontbijten op zijn Amerikaans in het hotel. Het is
wel een goede voorbereiding op een volle dag in Los Angeles.
Als eerste
zijn we naar Manhattan Beach gereden. We waren te vroeg voor de REI, die nog
niet open was. Manhattan Beach was al vroeg het domein van surfers. Er hangt
een erg leuke sfeer. Relaxed, maar toch heel anders dan Venice Beach waar we al
eerder waren. Venice is meer flower power en Manhattan meer yup. Vanaf de pier
is het aangenaam kijken naar iedereen die probeert op de golven te “rijden”.
Bij onze
favoriete winkel REI - voor wie hem niet kent, een échte outdoor winkel –
hebben we de nodige spullen voor het kamperen gehaald, waaronder gasflessen en
een bijl voor de kampvuurtjes die komen gaan.
Een heel
bijzonder museum is het Paul Getty Museum. Wie van kunst en architectuur houdt
kan hier zijn hart ophalen. Wij hebben vooral genoten van het gebouw zelf,
waarin veel invloeden van de Bauhaus stroming zijn terug te vinden, en van de
schitterende tuin met zijn symmetrie en heerlijke geuren en kleuren. Alles
klopt in de tuin. Het museum beschikt over een enorme ondergrondse garage en
een treintje dat je tot voor de deur brengt. Als je ooit van plan bent om dit
museum te bezoeken , doe het dan vroeg. Het is druk, wij liepen niet over de
koppen heen maar toen we weggingen begon het erg druk te worden. Daarna even
naar het hotel voor een pauze, eerst nog even naar de “Dollar Tree”(tja, je
bent toch juf) Michiel mocht zijn rugtasje niet mee naar binnen nemen…… tja, je
zou eens wat voor een dollar stelen. Toen we de winkel inliepen viel onze mond
open van verbazing. Alle…… werkelijk alle schappen waren een puinhoop. Het leek
wel of er en aardbeving was geweest. Die mevrouw had zich beter met iets anders
dan een potentiële beroving bezig kunnen houden leek ons……..
Vanavond
zijn we naar het Griffith Observatory gegaan. Wij dachten dat dit zo tegen
zonsondergang wel fraai zou zijn. En dat dachten er meer. Ongelofelijke
hoeveelheden auto’s vormen een lange file om naar boven te rijden. Wij besloten
de auto beneden achter te laten en een korte hike naar boven te lopen, deels
langs de weg en deels door het bos. Die was erg steil, maar we waren er zo.
Vanaf het observatory heb je een fantastisch uitzicht over de stad, waar je de
lichtjes ziet aan gaan. Aan de andere kant gaat de zon onder achter de
Hollywoord Hills, wat een spectaculaire kleurenpracht in de lucht oplevert.
De auto
terug vinden werd overigens nog wel even een avontuur. Toen we de weg naar
beneden volgden kwam er na een kilometer een vaag gevoel op. Lopen wij wel
goed? Zaten wij eerder niet achter de heuvel waarlangs we nu naar beneden
liepen? En dat bleek inderdaad het geval. Terug naar boven dus, vragen aan een
ranger en inderdaad, de andere kant op. We waren niet de enigen die deze fout
hadden gemaakt. We liepen uiteindelijk in een groep van een man of 20 terug
naar de auto.
Het verkeer
in Los Angeles is enorm druk. Drukker ook dan zeven jaar geleden, toen we hier
voor het eerst waren. Op de snelwegen staan vrijwel de hele dag files. En op de
boulevards schiet het ook niet op: iedereen rijdt plankgas van het ene naar het
volgende stoplicht, waar je vaak best lang moet wachten. Neem daarbij dat Los
Angeles echt enorm groot is en je weet dat je met best wat reistijd moet
rekenen.
Morgen
richting Joshua Tree…… hopelijk de rust in.
Leuke stad om geweest te zijn vonden wij in 2013, maar wel erg druk! Alle banen van de snelweg,6 stuks staan gewoon vol! Morgen Joshua Tree, have fun!
BeantwoordenVerwijderen