Gisteravond
waren we getuige van een wel heel bijzonder verschijnsel. Monique merkte
plotseling brandende stukken op in de lucht. Het bleek te gaan om een
meteorietenregen die precies in een baan over ons heen trok. We konden er een
poosje naar kijken voor ze achter de bergen verdwenen. Dit was wel heel
bijzonder om te zien.
Vanochtend
waren we weer vroeg wakker. Na de bacon met eieren zijn we vertrokken richting
Bodie, een ghost town in de middle of nowhere. Het is sinds een tijdje een
State Park, je kunt er vanaf 09.00 uur tegen betaling in. Hoewel het voor veel
reizigers uit de richting ligt is het zeer de moeite waard hiervoor een stukje
om te rijden.
Van Bodie is het via de Tioga pas vrij makkelijk om in Yosemite National Park te komen. Naar Valley is het dan nog wel twee uur rijden. Wat ons onmiddellijk opviel is dat het veel drukker is dan zeven jaar geleden, ook in de buurt van Tuolumne Meadows. Dat het in de Valley druk zou zijn hadden we wel verwacht en dat kwam ook echt uit. Het is er enorm druk.
Bodie is in
de 19e eeuw gesticht als goudzoekersstadje en heeft in die tijd
grote bloei door gemaakt. In de jaren ’30 kwam de klad er in. De goudmijn werd
gesloten en de laatste bewoners vertrokken in 1942. Met achterlating van
vrijwel al hun spullen, waardoor je in veel panden gewoon nog de huisraad ziet
staan. De bewoners lieten dit achter omdat het duurder was om het mee te nemen.
De meeste wegen in die tijd waren tolwegen en je moest naar gewicht betalen. Alles
wat je in de panden in Bodie ziet is onaangeroerd gebleven en wordt door de
National Park Service beheerd. Zelf het stof op de spullen hebben ze niet
weggehaald.
Het is erg
de moeite waard een wandeling door het stadje te maken. Hoe vroeger je komt,
hoe beter, vooral voor het maken van mooie foto’s zonder moderne mensen er op.
Toen wij er waren was het nog heel rustig, maar toen we na een paar uur
weggingen werd het steeds drukker. Van Bodie is het via de Tioga pas vrij makkelijk om in Yosemite National Park te komen. Naar Valley is het dan nog wel twee uur rijden. Wat ons onmiddellijk opviel is dat het veel drukker is dan zeven jaar geleden, ook in de buurt van Tuolumne Meadows. Dat het in de Valley druk zou zijn hadden we wel verwacht en dat kwam ook echt uit. Het is er enorm druk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten