Al maanden
geleden hadden we een plaats in een hikers bus geboekt met de bedoeling om ons
bij Glacier Point te laten droppen en vervolgens terug te hiken naar de Valley.
We wisten dat dit een uitdaging zou worden en dat was ook zo.
Glacier
Point torent boven de Valley uit, vlakbij zou je zeggen. Toch doet de bus er
een dik uur over om boven te komen. De rit in de bus was op zich al erg leuk.
Onderweg vertelt de chauffeur allerlei interessante wetenswaardigheden over het
gebied waar we doorheen rijden. Echt de moeite waard. Eenmaal boven aangekomen
is er geen weg meer terug, want de bus gaat leeg ergens anders heen en neemt
geen spijtoptanten mee. Je kunt hier kiezen voor de 4 mile trail, die langs de
bergwand – steil naar beneden én in de zon – rechtstreeks naar de Valley gaat.
Je kunt de Panorama Trail lopen van 8,2 mijl, ofwel 13,5 kilometer. Wij kozen
voor de laatste en het was prachtig.

Tijdens deze
trail kun je genieten van ongelofelijk mooie vergezichten en de vegetatie. Ook
is het boven best lekker rustig in vergelijking met de Valley die 3000 voet
onder ons ligt. Toch was de hike van deze lengte erg pittig in de brandende zon
met een temperatuur van meer dan 30 graden. Ook is de trail lang niet overal
goed begaanbaar. Bovendien gaat hij niet alleen maar naar beneden, maar
onderweg ook een keer een mijl lang vrij steil omhoog. De laatste 4 mijl waren
erg zwaar: moeilijk begaanbaar en erg steil, wat een grote belasting op voeten
en beenspieren oplevert. Onderweg vullen we een keer onze waterflessen uit een
bron. Je hebt in deze omstandigheden echt heel veel water nodig.
We hebben besloten dat we morgen vertrekken en een
hotel gaan zoeken buiten Yosemite. We hoorden vandaag het gerucht dat er
branden zijn bij Big Sur, wat ook nog op onze route ligt. De kers op de taart
nog wel. Morgen uitzoeken wat we hier mee aan moeten
Wat een mooie reis maken jullie. Ik heb, tot nu, al ontzettend genoten van jullie verslag.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Trails