Omdat we
vandaag relatief weinig kilometers maken – van Las Vegas naar Furnace Creek in
Death Valley, hebben we uitgebreid de
tijd om onderweg interessante bijzonderheden te bekijken.
We willen nu
echt wel weg uit het gekkenhuis Las Vegas en dus rijden we op deze
maandagmorgen de stad uit naar onze eerste stop: Red Rock State Park, een half
uurtje rijden vanaf de stad. Hier zien we weer de spectaculaire uitzichten die
het zuidwesten van de VS te bieden heeft. In het compacte park rijden we de
loop langs de spectaculaire rode rotsten en voert de weg ons hoger en hoger
naar fantastische uitzichten. De beplanting bestaat uit een soort grote yucca’s
en overal staan waarschuwingsbordjes voor overstekende tortoises, schildpadden.
Het is erg warm, dus ook niet echt weer voor een hike, ook niet voor een korte
van 3 mijl.
Red Rock
State Park is een geweldige plek om in de buurt van Las Vegas weer even terug
te keren in ongerepte natuur. Echt een aanrader voor wie in de buurt is en er
even uit wil.
We gaan
onderweg naar Death Valley, maar al na een paar kilometer wordt onze aandacht
getrokken door het bordje Spring Mountain Ranch State Park. We besluiten de
ranch te gaan bekijken.
We worden rondgeleid door een alleraardigste
vrijwilliger, ongetwijfeld een gepensioneerde. Zijn achternaam verraadt zijn
Duitse afkomst en als hij begint te vertellen over één van de bewoonsters van
de ranch – de van oorsprong Duitse actrice Vera Krupp – merken wij dat hij
vermoedt dat Duitsers nog altijd als ‘fout’ zouden moeten worden
gekwalificeerd. Hij verontschuldigt zich bijna dat hij zelf ook van Duitse
afkomst is. We kunnen hem geruststellen door de te zeggen dat wij in Duitsers
tegenwoordig vooral prettige buren zien. En of wij Vera Krupp kennen? Nee,
afgezien van de naam “starck wie Kruppstahl” dan..
De
geschiedenis van de ranch is op zich niet heel interessant, maar Amerikanen
verstaan de kunst om er wel een heel verhaal van de te maken en dat gebeurt ook
hier. Zo komen allerlei historisch bekende figuren voorbij in het verhaal over
het huis, dat pas in 1947 werd gebouwd en dus eigenlijk nog heel jong is.
Dan rijden
we door naar Death Valley, waar het heet is. Heel erg heet: we meten tot 52
graden Celsius. Onderweg maken we al even kennis met Zabriskie Point, waar we
een klein stukje naar boven moeten klimmen om foto- en videomateriaal te maken.
Lopen in die temperatuur wordt heel snel heel zwaar, zeker als je naar boven
gaat. En het is nog uitkijken ook: met de harde, hete wind merk je niet dat je
zweet en veel vocht verliest. Je moet hier écht een hele flinke watervoorraad
bij je hebben en veel drinken.
Furnace
Creek Ranch, waar we overnachten, ziet er op zich leuk uit. Een aardige oase in
de verzengende hitte. Toch zie je hier wel wat ‘wear and tear’: achterstallig
onderhoud, de nodige provisorische reparaties en een wat gebrekkige schoonmaak.
Toch is het best leuk om in een cabin te verblijven en ach: het restaurant
serveert een uitmuntende pork chop, een hele dikke karbonade die je in
Nederland nergens meer vindt.
Direct na
het eten vertrekken we weer om foto- en filmmateriaal te verzamelen van de
zonsondergang. In het licht van de laagstaande zon kleuren de bergen
spectaculair! Een hele goede plek om hier van te genieten is de Artist Drive,
een weg die langs een paar spectaculaire uitzichten voert. Vooral rond
zonsondergang fantastisch.
We rijden in
de schemering ook nog even door naar Badwater Basin. Op deze plek, ver onder
zeeniveau en het laagste punt op aarde, heeft zich in de loop van miljoenen
jaren water uit de bergen verzameld, dat onderweg allerlei mineralen en zout
heeft meegevoerd. Een proces dat nog steeds door gaat. Het resultaat is een
merkwaardige vlakte van voornamelijk zout, waarin ook nog een poel met water
zit. Dat is natuurlijk heel erg zout en dat verklaart ook de naam Badwater,
slecht water.
Een mooie
overgang vandaag van het hectische Las Vegas naar het bijna buitenaardse gebied
waar we nu zijn. Morgen gaan we noordwaarts en dan écht ons kamp opzetten en
lekker kamperen!
We vermoeden dat we de komende dagen geen wifi hebben, we houden het blog wel bij en posten waar het kan....
Wel bijzonder he Deathvalley, wij zijn er ook geweest, maar hebben er eigenlijk maar weinig van gezien, moeten we nog een keer terug! Geniet lekker. Verder daar!
BeantwoordenVerwijderen